Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: Jedan dan u Rijeci  (Read 7305 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pp1972

  • Global Moderator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 14660
  • Age: 51
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:Today at 02:28:06 PM
  • COON & FRIENDS
Jedan dan u Rijeci
« on: September 01, 2012, 12:02:54 PM »


Jedan dan u Rijeci
Produkcija Jadran film Zagreb
Zahvala gosp. Slavku Suziću na ustupljenom materijalu, i administratoru na trudu za obradu filma  :itwasntme:


You are not allowed to view links. <a href="http://forum.nase-sidro.com/index.php?PHPSESSID=b3fvev7mb6qo4rkrv9bcktnj65&amp;action=register">Register</a>&nbsp;or&nbsp;<a href="http://forum.nase-sidro.com/index.php?PHPSESSID=b3fvev7mb6qo4rkrv9bcktnj65&amp;action=login">Login</a>



Naziv:     Jedan dan u Rijeci (komad)
Signatura:     HR-HDA-1387-5
Imatelj:     Hrvatski državni arhiv
Vrsta gradiva:     Pokretne slike - Film
Druge oznake:     Inventarni broj: 155
Razdoblje:     1955 - 1955 (Jedan dan u Rijeci, je film slike (pažljive kompozicije i brige oko svjetlosne atmosfere) i konstrukcijsko-naratorske igre (humorna naracija s ilustrativno-slikovnim kontrapunktom). Taj je stilizam postao dominantan u Babajinoj seriji alegorijskih filmova (npr. Ogledalo, Lakat kao takav, Pravda), naglašene slikovne komponiranosti, isprobavanja koliko vizurno-aranžerske stilizacije pridonose pojačavanju simboličnih elemenata u prizoru.)
Arhivske jedinica:     420 d/m; 15 min
Tehničke jedinica:     1 film
Odgovornost:     Jadran film (producent)
Babaja, Ante (redatelj)
Babaja, Ante (scenarist)
Sarić, Hrvoje (snimatelj)
Tešija, Boris (filmski montažer)
Gervais, Drago (scenarist)
Povijest jedinice:     Radi se o namjenskom filmu kojeg je naručio grad Rijeka. Babaja je dopuštene za stvaranje ovakvog prilično dezideologiziranog filma dobio nakon što se obvezao da će za naručioca - grad Rijeku - snimiti još jedan, puno pretenciozniji, dokumentarni film, koji se trebao baviti udjelom Rijeke i Riječana u narodno-oslobodilačkoj borbi. Međutim, novci za stvaranje tog filma nisu nikad osigurani.
Dozvola za prikazivanje: 18.5.1955.
Sadržaj jedinice:     Kratki sadržaj: Prateći jedan dan u životu nekoliko žitelja Rijeke i njenih radnika, film opisuje i samu Rijeku – njenu luku, brodogradilište, ribarnicu, ulice, mostove, parkove, kuće, stari grad Trsat… Ljudi, čiju svakodnevicu pratimo, su "dama" (očito prostitutka), kapetan remorkera Dušan, njegov sin Niko, radnik u brodogradilištu Ive, nosač Ferdo, barba Pepin, njegova žena Marija. Stalno je prisutan naratorov glas koji čita tekst Drage Gervaisa često isprekidan stihovima njegovih pjesama ("Tri nonice", "Briškula"…).
Sadržaj: - ukratko o Rijeci i njenim stanovnicima (panorama luke, mornari, "dama" u maloj ulici)- o uplovljavanju američkog trgovačkog broda "Epsylon" (luka, spomenuti brod, pomorska radio služba, remorker i pilotski brodić, dimnjaci tvornica)- radnik u brodogradilištu Ive ide iz Voloskog brodom na posao u brodogradilište "3. maj", ljubi djevojku u Voloskom (panorama i ulice Voloskog, brod polazi iz Voloskog)- mljekarice idu na riječku tržnicu (one hodaju, one na tržnici)- o dijelu Rijeke "Žabica" gdje se druže lučki radnici (autobusni kolodvor na Žabicama, kavana)- barba Pepin kupuje ribu brancin na ribarnici (snimka)- remorker kapetana Dušana kreće na posao vuče broda "Epsylona" u luku (luka, remorkeri vuku dva broda, unutrašnjost broda, bacanje sidra)- Dušanov sin Niko idući u školi udara limenku po cesti i udari njom barbu Pepina (ulica, škola – pročelje)- brod Jadrolinije Osijek stiže iz Dalmacije; nosač Ferdo dočekuje stranog turistu ispred broda (snimka)- mornari u penziji na klupi raspravljaju (snimka)- tri bake ("none") stoje na ulici i raspravljaju ("kritikaju"); jedna od njih je Marija (snimka)- Niko u razredu odgovara na ispitivanje učitelja (snimka)- turist kojeg Ferdo vodi snima kamerom grad; opis raznih dijelova grada (turist snima, riječki Korzo, dom kulture "Vladimir Vid Švalba" – pročelje i unutrašnjost gdje je Narodni muzej i Pomorska zbirka, tijesne ulice, nepoznata crkva, panorama grada, most preko Riječine, trolejbus, Trsat)- o brodogradilištu "3. maj"; gradnja i porinuće broda Drvar, radnik u brodogradilištu Ive; remorker vuče brod na završne radove (snimke)- radnici u luci istovaruju teret s broda "Epsylon", - Marija ide doma, a druge "none" ju "kritikaju" (barba Pepin, podne na gradskom satu)- mljekarice i radnici se vraćaju kući, neki idu trolejbusom (snimke)- ručak (radnici jedu na dokovima, Dušan i Niko u remorkeru)- popodne (ulice, barke u luci, ulični prodavač, Niko peca)- igranje na "balote" – boćanje (snimke)- barba Pepin s prijateljima igra kartašku igru briškula u konobi (snimke)- mornari s "Epsylone" i "dama" izlaze predvečer; mornari se druže s damama u noćnom klubu (ulica, noćni klub)- Niko s obitelji u kazalištu (loža, završetak predstave)- luka u predvečerje, Ive s djevojkom (njih dvoje, panorama luke i Kvarnera)
Izlučivanju:     Izvorno filmsko gradivo (na temelju zakonske obveze) trajno se pohranjuje u HDA, kao i sigurnosna kopija. Izlučivanje se vrši u dogovoru s vlasnikom prava, a prema Kriterijima o čuvanju i izlučivanju filmskog gradiva.
Stupanj sređenosti:     Arhivistički sređeno
Plan sređivanja:     Ovaj film, prvijenac redatelja Ante Babaje, unio je određenu svježinu u soc-realističku tematsku i stilsku šablonu premještanjem pažnje sa općeg na individualno te inventivnom smjesom dokumentarnog i igranog te lirskog, komičnog i dramskog. Iako film posjeduje patriotsko propagandnu notu i govori o općim društvenim uspjesima, koncentriran je prvenstveno na intimne živote nekoliko Riječana, Riječanki i radnika u Rijeci. Ne teži se prikazu scena iz života ljudi koje odražavaju opće, već se predočavaju „male“, svakodnevne stvari (ljubavne radosti, dječje nepodopštine, odlazak u kupovinu, druženje, igranje društvenih igara…). Uz pomoć raznih postupaka filmu se daje izrazita stilska živost. Opservacije životnih detalja nižu se brzom izmjenom kratkih scena. Također, u dokumentarno tkivo umiješani su mnogi elementi igranog filma, jer su mnoge scene (npr. ogovaranje, partija karata, susret dječaka i barbe Pepina) glumljene i režirane tipičnim stilskim sredstvima igranog filma (montaža, kutovi kamere). Dapače, igrani dijelovi dominiraju u toj mjeri da su neki filmolozi doveli u pitanje pripadnost ovog filma dokumentarnoj vrsti. No, on jest dokumentarni film jer je njegov (ostvareni) cilj opisati specifičnosti vezane za Rijeku i njene stanovnike. Naratorovi komentari, koje je napisao pjesnik Drago Gervais, osnažuju u filmu poetsko ozračje (citirani stihovi pjesama Drage Gervaisa) i komične elemente (duhovite opaske). Osim toga, cjelina se dinamizira uporabom postupka filma u filmu. Naime, u sceni u kojoj Ferdo prati turista koji snima kamerom po gradu, gledamo vizure Rijeke kroz kameru (odnosno, film) spomenutog turiste. Propagandna, općedruštvena nota filma (uzdizanje razvoja Rijeke u socijalističkom razdoblju, slavljenje pripajanja Rijeke matici zemlji nakon II. svj. rata) skladno je uklopljena u intimno tkivo filma.
Filmska podvrsta:     namjenski film
Tehnika zapisa:     film
Vrsta medija:     Filmska vrpca
Mjesto nastanka:     Rijeka
Boja:     crno-bijelo
Produkcijski element:     kontrolna kopija
Filmska dimenzija:     Film 35 mm
Filmska baza:     sigurnosna (triacetat)
Vrsta zvuka:     mono zvuk
Oznaka za zvuk:     zvuk na filmu
Filmski medij za zvuk:     optička snimka zvuka na filmu
Trajanje:     15 min
Duljina vrpce:     420 m
Generacija:     druga generacija
Dostupnost:     Dostupno javnosti
Autorska prava:     Zapis podliježe zakonskoj regulativi autorskih prava
Vlasnik a.p.:     grupa autora
Zaštitno snimanje:     U cijelosti snimljeno
Napomena o zaštitnom snimanju:     Film je zaštitno presnimljen na video (BETAcam) i digitalni (DVD) zapis.
Jezici:     hrvatski
Pisma:     latinica
Napomena o jezicima i pismima:     čakavski dijalekt
Restauracija:     Budući da je film snimljen na filmskoj vrpci s acetatnom podlogom, zbog neprimjerene pohrane i korištenja došlo je do mehaničkih oštećenja, te do gubitka kontrasta, gustoće i oštrine filmskog zapisa. 1997. izrađeni su novi zamjenski izvorni materijali (DP, DN i TN) te sigurnosna kopija na novoj filmskoj vrpci.
Literatura:     Škrabalo, Ivo. 101 godina filma u Hrvatskoj : 1896. - 1997. : pregled povijesti hrvatske kinematografije , Zagreb : Nakladni zavod Globus, 1998,
Filmografija jugoslavenskog filma 1945–1965, Beograd, Institut za film, 1970,
Peterlić, Ante (ur.). Filmska enciklopedija , Zagreb : Jugoslavenski leksikografski zavod "Miroslav Krleža", 1986-1990,
Napomena o bibliografskim izvorima:     Ante Peterlić, Tomislav Pušek: Ante Babaja, Nakladni zavod Globus, Zagreb, 2002.
Damir Radić: „Filmovi Ante Babaje“, u: Hrvatski filmski Ljetopis, br. 21, 2000.
Identifikator:     HR-HDA/AJ 68414
Status zapisa:     izmijenjena inačica
Podrobnost:     djelomičan
Jezik opisa:     hrvatski
Pismo opisa:     latinica
« Last Edit: September 13, 2013, 02:02:21 PM by pp1972 »

Offline Magnum

  • Administrator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 1336
  • Age: 57
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:Today at 01:44:39 PM
    • Magnum's Place
Re: Jedan dan u Rijeci
« Reply #1 on: September 03, 2012, 05:00:03 PM »


Nekad bilo, sad se spominjalo
Riječka luka krcata, 3. maj radi punom parom, noćni barovi puni...pogledajte "Jedan dan u Rijeci"

Babajin film prikazuje Rijeku pedesetih godina 20. stoljeća, grad u naponu industrijske i ekonomske snage, a uz puno Riječanima prepoznatljivih lokaliteta i toponima, nudi i neki novi pogled na grad čak i za one koji misle da dobro poznaju Rijeku i njezinu povijest

Na popularnom video servisu YouTube može se pogledati dokumentarni film Ante Babaje "Jedan dan u Rijeci", prava poslastica za zaljubljenike u kvarnersku metropolu.

Babajin film prikazuje Rijeku pedesetih godina 20. stoljeća, grad u naponu industrijske i ekonomske snage, a uz puno Riječanima prepoznatljivih lokaliteta i toponima, nudi i neki novi pogled na grad čak i za one koji misle da dobro poznaju Rijeku i njezinu povijest.

Prema podacima sa stranice Arhinet, film je snimljen 1955. godine.

"Radi se o namjenskom filmu kojeg je naručio grad Rijeka. Babaja je dopuštene za stvaranje ovakvog prilično dezideologiziranog filma dobio nakon što se obvezao da će za naručioca - grad Rijeku - snimiti još jedan, puno pretenciozniji, dokumentarni film, koji se trebao baviti udjelom Rijeke i Riječana u narodno-oslobodilačkoj borbi. Međutim, novci za stvaranje tog filma nisu nikad osigurani.", navodi se stranici.

Režiju potpisuje Ante Babaja, scenarij Babaja i Drago Gervais, a produkciju Jadran film.


Autor: Novi list   
Objavljeno: 3. rujna 2012. u 16:33


You are not allowed to view links. Register or Login
« Last Edit: September 03, 2012, 07:41:47 PM by pp1972 »
Magnum
Administrator
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

 

capable capable





Dražen Suvić Photography






Riječki rock band PleteRI

anything