17.09.2010. | 17:37
srđan kovač NE PODRŽAVA PROSVJED
Predsjednik uprave Brodosplita: Do Božića nikoga nećemo slati na čekanje
Situacija na hrvatskim navozima nije nimalo blistava, posla je sve manje, restrukturiranje kroz privatizaciju nikako da se okonča, neizvjesnost sve više pritišće brodograditelje. U Splitu radnici više ne žele čekati, a njihova pobuna mogla bi se prenijeti i na druga hrvatska brodogradilišta. Dan uoči najavljenog prosvjeda u krugu splitskog škvera razgovarali smo sa Srđanom Kovačem, predsjednikom Uprave Brodosplita, grupe koja objedinjuje 10 poduzeća i zapošljava više od 3600 ljudi. Od toga je u Brodogradilištu d.o.o. 2800 radnika, a u Brodogradilištu specijalnih objekata njih 195.
Sindikati Brodosplita najavljuju prosvjed, prvo u petak u krugu škvera, potom u srijedu na splitskim ulicama?
-Neću se suglasiti s tim da se prosvjed održi u radno vrijeme u krugu škvera jer je to radni prostor.
Hoćete li biti s radnicima u krugu brodogradilišta?
-Radnici dobro znaju situaciju u brodogradilištu, u stalnom smo kontaktu sa sindikatima i radničkim vijećem, a nadam se da oni to dalje prenose svim radnicima. Ako sindikati imaju namjere prosvjedovati, moraju objasniti cilj prosvjeda. Postoji određena doza rizika da se prosvjedi izrode, a nakon toga opet se mora sjesti i razgovarati.
Nisam za to da se razgovora na ulici. Ako sindikati žele prosvjedovati radi određenih procesa koji im nisu prihvatljivi, imali su to prilike reći na sastancima Povjerenstva i rekli su, ministar Popijač je to čuo. Proces privatizacije i restrukturiranje je složen, puno je nedoumica i pitanja pod strogim kriterijima Europske komisije. Nije olakšavajuća okolnost što se privatizacija odvija u doba loše situacije na tržištu, a trebala bi uz punu zaposlenost koju bi ovakvo brodogradilište postiglo kad bi imalo 20 brodova u knjizi narudžbi.
Prije 20-ak dana prenesena je Vaša izjava da krajem iduće godine predajete zadnji brod i da nakon toga više nemate posla?
-Izjavio sam da zadnji brod isporučujemo krajem travnja, dok je Brodogradilište specijalnih objekata (BSO) posljednju isporuku imalo krajem svibnja ove godine. Od tada je ostalo bez posla. A kako se na natječaju nijedan kupac nije javio za BSO i oni će se odlukom Vlade vratiti u Grupu Brodosplit i dijeliti njezinu sudbinu.
Je li ta odluka donesena?
- Nije još, ali su je potvrdili ministar Popijač i gospodin Duvnjak iz Hrvatskog fonda za privatizaciju.
Ranije je bilo i obećanja da će se u domaćim škverovima graditi brodovi za Jadroliniju?
- Bilo je sastanaka na tu temu, ali Jadrolinija sada treba drugačije trajekte, a više nema ni novaca za gradnju. Što se tiče poslova u Brodogradilištu d.o.o. ove godine imat ćemo ukupno šest isporuka, a do svibnja 2011. još dvije. Sada imamo manje posla u obradi čelika, a za 15-ak dana tu ćemo početi postupno ostajati bez posla. Dio ljudi prebacujemo na navoze i u opremaške struke i do Božića ne planiramo slanje ljudi na čekanje. Međutim, u situaciji smo kašnjenja ugovaranja brodova.
Kao brodogradilište koje nije ni izbliza restrukturirano manje smo konkurentni, a pogotovo u gradnji brodova tipa bulk carriera i tankera, na kojima se ostvaruju gubici. Definitivno se moramo orijentirati na brodove posebnih namjena, koji imaju veću dodanu vrijednost, veću cijenu, ali i daleko manje čelika. Normalno je da je kriza taj proces usporila, odnosno zaustavila. Mi smo ipak lani, kad je u cijelom svijetu ugovoreno svega nekoliko stotina brodova, uspjeli ugovoriti jedan brod i to brod koji neće stvarati gubitke iako nemamo subvencije i to još od 30. rujna 2009.
Da nema zabrane ugovoranja novih poslova dok traje privatizacija bi li bilo više narudžbi?
- Imamo desetak kompanija s kojima pregovaramo. Svi brodovlasnici zbog krize jako kalkuliraju i nepošteno bi bilo reći da bi nešto ugovorili da nije zabrane. Politika Uprave i Nadzornog odbora je da nećemo ugovarati brodove s gubitkom.
Koliko je proces privatizacije blokirao vaše poslove?
- Svi u svijetu znaju kakva je situacija i čekaju što će se dogoditi. Znaju da osim privatizacije može biti jedino stečaj. Ni jedan brodovlasnik ne želi ugovoriti brod u takvoj situaciji, ne stoga što strahuje za novac, jer će mu on biti vraćen, već stoga što brod neće dobiti u željenom vremenu. Morat će, naime, ponovno ugovarati gradnju u nekom drugom brodogradilištu.
Kakav je kupac za Vas prihvatljiv? Je li to DIV?
- Svaki kupac koji će nastaviti brodograđevnu djelatnost i razvijati brodogradilište je prihvatljiv. Nemam predrasuda. Proces treba što prije završiti, on predugo traje i još više muči ovo izmučeno poduzeće.
Što čeka ministar Popijač?
- Čeka mišljenje Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja i da se onda materijal preda Europskoj komisiji.
Kontaktirate samo s ministrom Popijačem ili i sa premijerkom Kosor?
Svi kontakti su s ministrom, a premijerki smo sve rekli kad je bila u posjeti brodogradilištu.
Kakva je suradnja sa sindikatima? Prema kolektivnom ugovoru, vi osiguravate i plaće za sindikalne profesionalce.
- Imamo dobru komunikaciju, ali ne odobravam sve što rade. I oni su u tržišnoj utakmici, bore za što veći broj članova i prihvaćam ih kao partnere s kojima moram surađivati. Što se tiče njihovih plaća, prema Kolektivnom ugovoru, osiguravamo plaće za 7 zaposlenika Brodosplitovih sindikata.
Možete li zaposliti sve ljude? Ima li tehnološkog viška?
- Dugoročno višak postoji, ali svatko će biti zbrinut. U nekim strukama imamo i manjak. Malo se zna da smo 150 ljudi zbrinuli, ali smo primili 50 pripravnika s visokom stručnom spremom. Zapošljavamo sve inženjere brodogradnje.
ljubica vuko
Preuzeto sa Slobodna Dalmacija on line