Privatizacija kontejnerskog terminala
Novi partner treba osigurati dodatne količine tereta, jači prodor u Mađarsku i na prostor srednje Europe sve do juga Ukrajine
Pet prosaca za Brajdicu
U utrci su ostali luka Hamburg, korporacija Dubai Ports World, španjolski TCB Grup, APM Terminals i International Container Services Inc. U sljedeća tri mjeseca svaki od njih trebao bi dati obvezujuću ponudu.
RIJEKA – Spala knjiga na pet slova. U uži izbora kandidata za privatizaciju kontejnerskog terminala Brajdica ušli su luka Hamburg, korporacija Dubai Ports World, španjolski TCB Grup sa sjedištem i terminalom u Barceloni, APM Terminals iza kojeg stoji Maersk grupacija, te International Container Services sa sjedištem u Manili na Filipinima. Među moćnicima koji više nisu u igri nema ni španjolske korporacije na čijem je čelu Fiorentino Perez, predsjednik Real Madrida, ali se Rijeka do daljnjega može tješiti s Barcelonom, iako u tamošnjem najmoćnijem lučkom operateru nema nogometnih funkcionera.
Od petorice velikih nemoguće je procijeniti čije su šanse najveće, ali bi svaki od navedenih u naredna tri mjeseca trebao dati obvezujuću ponudu na temelju koje bi do kraja godine morao biti izabran suvlasnik tvrtke Jadranska vrata, koja ima koncesiju na terminalu Brajdica do 2041. godine. Od novog partnera se primarno očekuje investiranje minimalno 50 do 60 milijuna eura u riječkoj luci, kako je predviđeno koncesijskim ugovorom, kao i da osigura dodatne količine tereta, te opskrbu novih dosad Rijeci nepristupačnih tržišta, kao što je jug Njemačke, Austrija, Češka, Slovačka, još jači prodor u Mađarsku, odnosno na prostor srednje Europe sve do juga Ukrajine.
Svi s istim interesom
Kontejnerski terminal Brajdica je daleko najvrjedniji dio riječke luke i s novim partnerom pregovarat će se o prodaji paketa dionica za tvrtku Jadranska vrata, vjerojatno na principu stjecanja udjela od 50 posto, plus ili minus jedna dionica, što nikako neće biti nevažno u kontekstu upravljačke i nadzorne kontrole u tvrtki. Nominalna vrijednost dionice Jadranskih vrata, čiji je danas stopostotni vlasnik Luka Rijeka, iznosi 1.000 kuna. Te dionice nisu na tržištu i očekuje se da će prodaja biti utvrđena na iznosu većem od nominalnog.
– U idućih 15-tak dana očekujemo dolazak predstavnika svih tvrtki koje su našle mjesto u finalu. Svi su oni uglavnom već bili ovdje, ali će sada još jednom obići Brajdicu, ostatak luke i prometni pravac, dobiti sve potrebne informacije o planovima i uvjetima suradnje, što će biti vrlo važno za njihov poslovni plan i koncept razvoja u završnoj ponudi. Generalno oni imaju zajednički interes ulaska na Jadran i otvaranja novog prometnog ulaza u Europu, ističe Žarko Acinger, voditelj projekta Svjetske banke u Luci Rijeka, dodajući kako su prilikom evaluacije ponuda preferirani lučki operateri naspram brodara, jer se željelo izbjeći situaciju u kojoj bi Brajdica postala eksluzivni terminal za jednog brodara, dok bi ostali bili u lošijoj tržišnoj poziciji. Acinger također dodaje kako je u partnerstvu sa Svjetskom bankom uvjetovano i uvođenje privatnog kapitala u lučke operacije. Prva će na redu biti upravo Brajdica.
Koncesija do 2031.
Na pitanje hoće li u kontekstu privatizacije Jadranskih vrata otežavajuća okolnost biti status terminala koji je zacrtan kao terminal privremenog karaktera u GUP-u Grada Rijeke, predsjednik Uprave Luke Rijeka, Denis Vukorepa, odgovara kako to ne bi trebalo biti presudno.
– U GUP-u nije određeno vremensko razdoblje, terminal može biti na Brajdici i 50 godina. Mi svakako računamo da kontejneri ostaju na Brajdici najmanje do isteka koncesije, a to je do 2031. godine. Strateški partner bit će važan i za razvoj novog terminala na Zagrebačkoj obali, jer se svakako zajedno namjeravamo kandidirati za izgradnju i koncesiju kad za to dođe vrijeme, ističe Vukorepa uz napomenu kako se od privatizacije može i odustati, ali samo u slučaju da niti jedna ponuda ne bude na željenoj razini investicija i razvoja. Ukoliko je suditi po ugledu, utjecaju i financijskoj moći kandidata, to se ipak ne bi trebalo dogoditi.
Preneseno:
Novi List 24.6.2010 u 08:31h
Darko PAJIĆ