Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: O kompaniji Jugoslavenska Plovidba d.d. Sušak‎  (Read 12181 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pp1972

  • Global Moderator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 14628
  • Age: 51
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:March 28, 2024, 10:13:35 PM
  • COON & FRIENDS
O kompaniji Jugoslavenska Plovidba d.d. Sušak‎
« on: May 27, 2013, 07:37:40 PM »


Jugoslavenska plovidba d.d. Sušak (1932-1947) Sušak (Rijeka) - podatak sa stranice riarhiv.hr


Jugoslavenska plovidba d.d., Sušak utemeljena je 1932. godine, a registrirana tek 20. studenog 1934.
Glavnica društvenog kapitala iznosila je šest milijuna dinara, a posjedovala je brodove Galeb, Labud, Lasta, Orao, Sokol i Kobac. Zanimljivo je da u sačuvanoj arhivskoj građi između ostalog i spis o bolesti i smrti mazača Franje Mihičića iz Šmrike iz 1940. godine. Sušački je brodar izgubio dva svoja broda prije početka Drugog svjetskog rata (u lipnju i listopadu 1940. godine).

Brod   Labud izgrađen je 1918. godine u škotskom brodogradilištu William Hamilton & Co. Ltd. u Glasgowu kao novogradnja broj 307, kao Ardogwan za brodara Lang & Fulton/Ardgarry Steamship Co., iz Greenocka. Brod je bio dug 123,5 i širok 16 metara te je imao 5.334 Grt. Od 1923.-25. plovi kao Silverash (Silver Line Ltd. - St. Helens Steam Shipping Co., iz Londona), 0d 1925.-32. kao Aspleyhall (West Harlepool Steam Navigation Co. Ltd., West Hartlepool), 1932.-34. kao Ezra (Continental Indies Shipping Co.), da bi 1934. g. na krmi bilo ispisano, kao matična luka, Sušak. Tog kobnog 19. lipnja brod je s teretom kukuruza plovio iz Table Bay za Liverpool kada ga je, bez prehodnog upozorenja, torpedirala njemačka podmornica U-32 sjeverozapadno od Fastneta. Posada je napustila brod, a onda je podmornica ispalila još jedan torpedo, ali brod nije potonuo, pa je dokrajčen topovskom paljbom. Nitko od 34 člana posade nije stradao.

Orao je izgrađen godinu dana kasnije, također u Škotskoj, ali u brodogradilištu Greenock &Grangemouth Dockyard Co. Ltd. u Greenocku, kao novogradnja kao War Cedar za The Shipping Controler iz Londona. Bio je sličnih osobina kao i Labud: dužina 122 i širina 15,9 metara te 5.135 Grt. U godini gradnje, s obzirom da je prestala njegova potreba u britanskoj službi u Prvom svjetskom ratu, postaje Beechpark (J. & J. Denholm Ltd., Greenock), 1937., manje od godinu dana plovi kao Ger-y-Bryn (Brynymor S.S. Co., Swansea), da bi 1938. postao Orao. Fatalnog 12. listopada plovi iz Bahie Blance za engleske luke s teretom brašna kada ga torpedira, granatira i topi talijanska podmornica Enrico Tazzoli. Ostalo je zapisano da je zapovjednik sušačkog broda radiovezom javio svoj položaj, ujedno i položaj podmornice, te je tako prekršio pravila neutralnosti.
« Last Edit: June 17, 2020, 04:08:48 PM by pp1972 »

 

capable capable