Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: O brodogradilištu 3. maj  (Read 4082 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Magnum

  • Administrator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 1335
  • Age: 57
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:April 23, 2024, 09:17:26 AM
    • Magnum's Place
O brodogradilištu 3. maj
« on: February 12, 2013, 03:17:25 PM »





Povijest   brodogradilišta do 2. Svjetskog rata

Priča o brodogradilištu započinje   godine 1892., kad je njemačka brodogradilišna tvrtka Howaldts Werke iz   Kiela podigla omanje brodogradilište na priobalnom predjelu zvanom   Brgudi, nekoliko kilometara zapadno od ondašnje Rijeke, na kojem je već   od ranije poslovao manji pogon za popravak drvenih brodova.
Krajem 1902. Howaldts Werke napušta taj   pogon, koji potom ostaje neiskorišten do 1905. godine. Te godine objave   gradske vlasti novi natječaj koji privuče pozornost budimpeštanskih   industrijskih poduzetnika Danubius, Schönichen i Hartman. Na natječaju   njihova ponuda pobijedi i oni sklapaju partnerstvo s ciljem obnove,   proširenja i tehničkog osuvremenjivanja zadobivenog brodogradilišta. Po   obavljenim potrebnim formalnostima, 1906. brodogradilište osvane pod   imenom ˝DANUBIUS˝, te planirani radovi odmah bivaju započeti.
Kako je, pogodno po poduzetnike, austro -   ugarska carska administracija izabrala upravo to brodogradilište za   gradnju novih plovila za carsku ratnu mornaricu, novčana podrška   ˝Danubius˝-u, upriličena putem vodećih bankarskih ustanova, bila je   izdašna.

GODINA 1913.

Krstarica "HELGOLAND", 3.500 t istisnine, narudžba austro-ugarske   carsko-kraljevske ratne mornarice.

GODINA 1916.
Bojni brod "SZENT ISZTVAN", 22.500 t   istisnine, jedan od najvećih i najsuvremenije opremljenih bojnih brodova   onog doba; narudžba austro-ugarske carsko-kraljevske ratne mornarice.
Ambicije "arhitekata" carske bojne sile   na moru bijahu očigledno zamašne, budući da 1910. bivaju odobrene nove   investicije za projekt daljnje modernizacije riječkog brodogradilišta   kako bi ono postalo osposobljeno za ostvarivanje najsmjelijih izazova u   području projekata bojnog brodovlja. Na poticaj bankarskih krugova koji   su osiguravali investicijska sredstva, upriliči se udruživanje   ˝Danubius˝-a sa budimpeštanskom ljevaoničko - strojarskom tvrtkom ˝GANZ   & CO.˝. Poslovno i tehnički konsolidirana, ovako udružena tvrtka   osvane 1911. pod proširenim imenom ˝GANZ & CO. DANUBIUS˝.
Predviđeni projekt modernizacije   Brodogradilišta uspješno je okončan tijekom dvije daljnje godine i   narudžbe za razne kategorije bojnih plovila, od podmornica do bojnih   brodova, počeše puniti knjige narudžbi. Brodogradilište je stručno i   marljivo prionulo poslu, a da ga je obavljalo s uspješnim ishodima   ponajbolje svjedoči činjenica da je već do 1916. uspjelo izgraditi   reputaciju jednog od najistaknutijih graditelja bojnih plovila u   onodobnoj Europi.
Prvi svjetski rat donosi, nažalost,   nepovoljne političke i gospodarske promjene. Slijedom sporazuma između   sila pobjednica 1920. Rijeka pripadne Italiji. Brodogradilište biva   preimenovano u ˝CANTIERI NAVALI DEL QUARNERO˝. Premda mu namjena i   nadalje ostaje izgradnja bojnih plovila, zapostavljeno u okvirima   razvojnih planova talijanske države, te zbog nametnute oštre   konkurencije favoriziranih talijanskih brodogradilišta, riječko   Brodogradilište zapada u novčane teškoće i stagnaciju. Proizvodno   tehnički standardi ostali su ipak uglavnom održani, pa poneka od bojnih   plovila iz tog razdoblja još uvijek bivaju svjetski zapažena.
 
Povijest   brodogradilišta nakon 2. Svjetskog rata

Po kapitulaciji Italije (1943.), Rijeku   okupira njemačka vojska. Brodogradilište pada pod vojnu upravu.   Proizvodnja je gotovo zamrla, a o razvojnoj aktivnosti da ne govorimo.   Stiže 1945., njemačka vojska se povlači. Neposredno pred odlazak, vojska   uništava eksplozivom sve vitalne objekte, strojeve i uređaje   Brodogradilišta. Nekad uzorno, napredno brodogradilište pruža tužan   prizor gotovo posvemašnje opustošenosti.
Oslobođenje je Rijeka dočekala 3.   svibnja 1945. Budući da je Brodogradilište bilo temeljito razoreno, a   raspoloživi materijalni izvori krajnje skromni, obnova je   pretpostavljala izuzetne napore. Na obnovi se radi danonoćno i 1948.   Brodogradilište je u stanju započeti gradnju manjih plovnih objekata uz   nastavak obnove. U spomen na dan oslobođenja Rijeke, te godine   Brodogradilište poratni naziv ˝Kvarnersko brodogradilište˝ mijenja u   ˝BRODOGRADILIŠTE 3.MAJ˝. Proizvodna orijentacija okreće se gradnji   trgovačkih brodova i početkom pedesetih godina izlaze prvi prekooceanski   brodovi za potrebe domaćih brodarskih poduzeća. Postupnim usvajanjem   novih tehnologija raste produktivnost, a kakvoća izradbe sve je bolja.

GODINA 1956.

M/B "SILVRETTA", brod za opći teret,   10.500 t nosivosti; narudžba SUISSE ATLANTIQUE, (Švicarska), prva   izvozna narudžba 3.MAJ-a.

GODINA 1958.

Razarač SPLIT, 2.195 t istisnine, narudžba Jugoslavenske ratne   mornarice.
U 1956., Brodogradilište zaključuje svoj   prvi izvozni ugovor, a 1961. otpočinje proizvodnja brodskih pogonskih   dizel strojeva pod licencnim sporazumom s renomiranim švicarskim   proizvođačem GEBR. SULZER, Wintherthur. Od tada Brodogradilište u svoje   brodove ugrađuje pogonske strojeve vlastite proizvodnje.

Tijekom šezdesetih i sedamdesetih godina   Brodogradilište obogaćuje svoju ponudu novim tipovima brodova   odgovarajući na nove zahtjeve tržišta. To ne ostaje bez odjeka i   inozemnih narudžbi pristiže sve veći broj.

Građeni na temelju pomno razrađenih   vlastitih projekata, znalački prilagođeni najprofinjenijim zahtjevima   naručitelja, sigurni, pouzdani, te ekološki prihvatljivi, brodovi iz   3.MAJ-a ubiru svjetska priznanja i pohvale za dizajn, kakvoću izradbe i   pouzdanost. Osamdesetih godina izvozni se uspjesi nastavljaju, a   povremeno ima i domaćih narudžbi. Brodogradilište širi djelatnost   usvajanjem novih proizvoda brodske opreme, te proizvodima   diversifikacijskog programa slijedom projekata zamišljenih kasnijih   sedamdesetih godina. Brodovi do kraja osamdesetih godina bijahu izvezeni   u ukupno 24 zemlje svijeta. Ono što odlikuje 3.MAJ-ske brodove nije   samo kvaliteta i pouzdanost, već određena posebitost i karakterističnost   koja najčešće biva začeta u zamisli pojedinog broda. Odgovarajući   izazovima novog vremena 3.MAJ-ski brodograditelji potvrdili su dosege   brodograditelja DANUBIUS-a s kraja prethodnog stoljeća.

Dramatični politički događaji u sumrak   bivše federativne Jugoslavije, ishod kojih prerasta u brutalnu agresiju   na Hrvatsku (1991.-1996.), pored strahota i nezapamćenih pustošenja,   zadaše težak udarac hrvatskom gospodarstvu, neumitno i   brodogradilištima, koja su srećom, izbjegla izravnom fizičkom razaranju.   U novorođenoj, nezavisnoj domovini, u okvirima svekolikih nastojanja za   uspostavom novog gospodarskog ustroja, značaj brodogradnje i njene   komparativne prednosti vrijednovani su i podržani u pravoj mjeri uz   nazočno uzdanje da za hrvatsku brodogradnju vrijeme istinskog   potvrđivanja i najzamašnijih uspjeha u svjetskim razmjerima tek   nadolazi.

Nakon prebrođenih vrtloga ratnih   teškoća, brodograditelji 3.MAJ-a sustižu novine u svojoj grani brzim   koracima, ne zapuštajući svoja tradicionalana umijeća, odlučni u namjeri   da ponude svoje odgovore na najzahtjevnije izazove suvremenog tržišta.


Kontakti                   
Za kontakt možete koristiti dolje navedene informacije.

  '3.MAJ' d.d., Liburnijska 3, 51000 Rijeka, Hrvatska

 
 
TELFAXE-MAIL
 
Uprava(051) 611 000(051) 611 870You are not allowed to view links. Register or Login
Prodaja(051) 611 380(051) 611 810You are not allowed to view links. Register or Login
Financijski direktor
(051) 611 005(051) 611 850You are not allowed to view links. Register or Login
Nabava(051) 611 019(051) 611 800You are not allowed to view links. Register or Login
Razvoj(051) 611 953(051) 611 422You are not allowed to view links. Register or Login
Kadrovski i opći poslovi
(051) 611 014(051) 611 580You are not allowed to view links. Register or Login
Magnum
Administrator
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

 

capable capable





Dražen Suvić Photography