Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: Splitski gigant  (Read 3267 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline zele

  • Napredni član
  • *
  • Join Date: Mar 2010
  • Posts: 253
  • Location: rijeka
  • Country: hr
  • Last Login:May 21, 2015, 01:17:10 PM
Splitski gigant
« on: December 06, 2012, 09:00:40 PM »


Pocetak ozbiljnije brodogradjevne djelatnosti u Splitu pocinje sredinom dvadesetih godina proslog stoljeca.  Skver je tada raspolagao sa  radionicom za popravak trupa broda, radionicom za popravak stropjeva i kotlova te sa jednim plovnim dokom. Bio je to skup manjih poduzeca koja se ujedinjuju 1927.g u firmu pod nazivom Brodogradiliste Split. Te se godine brodograditelji iz splitske gradske  luke, gdje su do tada djelovali, sele u sjevernu luku. Uz pomoc tadasnje drzave otkupljuju se tereni za rad i ulazu milionski iznosi u  izgradnju modernih radionica. Nabavljeni su najmoderniji strojevi, novi dokovi i dizalice i sve ono sto brodograditeljima treba. Sagradjeni su veliki kapaciteti jer je drzava planirala gradnju trgovacke i vojne flote u tom brodogradilistu. U Splitu su izgradjena prva dva parobroda zeljezne konstrukcije za domacu flotu. Jadranska plovidba Susak narucila je i dobila parobrode Sarajevo i Sumadija. Nadlezni su uocili vaznost domace brodogradnje za narodnu privredu i zaposlenost gradjana. Ondasnja vlast je isticala da su primorci poznati kao moreplovci i graditelji brodova i da zbog toga drzava nece dopustiti da zamre rad koji je generacijama stvaran. Ulaganje se isplatilo, osim gradnje trgovacke i vojne flote, te odrzavanja brodova koje je drzava naslijedila od Austrougarske, dobar rad su uocili i u inozemstvu. Pocele su stizati narudzbe za gradnju i popravak stranih brodova. Cak su i engleski brodovlasnici u Splitu narucili gradnju dvije luksuzne jahte.
Sve ovo se dogadjalo prije 100 godina i jos tada  je vlast uocavala vaznost pomorstva i brodogradnje za zemlju i njene gradjane. Sta se to dogodilo da odjednom sve to pada u vodu, da vise nikog ne zanimaju ni brodovi ni brodogradnja. Sta se to moralo dogoditi da se  forsira kupovina brodova u inozemstvu a da se na domace skverove stavlja katanac. Ko i zasto je unistio nase nekad mocne brodarske kompanije koje su sa flotom od gotovo stotinu brodova povezivale nase more sa svim krajevima svijeta. Danas nasi pomorci plove na strancima, nase terete prevoze strani brodovi a sva je prilika da ce i ovo malo preostalih brodogradilista stasviti kljuc u bravu. Pa kome je to u interesu.

 

capable capable











Alfa Auto - servis

anything