Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: Država nudi "mačka u vreći": Prodaja brodogradilišta bez garancija  (Read 3523 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Magnum

  • Administrator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 1335
  • Age: 57
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:April 18, 2024, 11:56:26 AM
    • Magnum's Place


Kupoprodajni ugovori za četiri škvera gotovi
Država nudi "mačka u vreći": Prodaja brodogradilišta bez garancija

Već u natječajnoj dokumentaciji država je navela da ne jamči za istinitost podataka o stanju u brodogradilištima, što može biti jedna od točki loma u pregovorima s kupcima

RIJEKA Nacrti kupoprodajnih ugovora za »3. maj«, »Kraljevicu«, Brodotrogir i Brodosplit konačno su gotovi i dostavljeni kupcima ovih brodogradilišta. To znači da počinju završni pregovori između resornog Ministarstva gospodarstva odnosno Agencije za upravljanje državnom imovinom (AUDIO) sa samoborskim DIV-om i »Jadranskim ulaganjima« iz kojih su dali ponudu za riječki, kraljevički i trogirski škver.

Osim što će se do zadnje stavke morati precizirati što tko preuzima ili ne preuzima od dosadašnjih obveza škverova, i država i kupci za sve dogovoreno tražit će garancije one druge strane. Upravo je to jedna od potencijalnih točki loma, premda Samoborci i vlasnik »Jadranskih ulaganja« Nenad Končar dijele optimizam u uspješni završetak pregovora.

   
 Nejasni i kupci

Država se, podsjetimo, već na samom početku »ogradila« od vlastitih brodogradilišta, pa je u natječajnoj dokumentaciji navedeno da se ne garantira za istinitost podataka koji se kupcima daju na uvid u »data roomu«. Sigurno je da onaj tko kupuje ne želi »mačka u vreći« i da mu odjednom iskrsne »zaboravljeni« dug ili izgubljeni sudski spor. S druge strane, novi vlasnici moraju osigurati jamstva koje će država lako i bez problema aktivirati u slučaju njihovog neispunjavanja preuzetih obveza. DIV zasad ima pismo namjere banke, a »Jadranska ulaganja« nude korporativno jamstvo Kermas Grupe. Koju vrst korporativnog jamstva, Nenad Končar nije se želio izjasniti, samo je podsjetio kako su prema natječajnoj dokumentaciji ponuditelji mogli sami izabrati koje će garancije dati.

    Sami ugovori napisani na (svega) desetak stranica, ali zato s brojnim i voluminoznim pratećim prilozima, među kojima su svakako najznačajniji planovi restrukturiranja koji idu uz svako pojedino brodogradilište. Odrednice su kao i kod svakog drugog kupoprodajnog ugovora, od utvrđivanja prodavatelja i kupca, toga što se prodaje, u ovom slučaju dionice brodogradilišta i cijene koja je, podsjetimo, simbolična i iznosi 1 kunu za svako brodogradilište. Daljnja razrada trasirana je prema natječajnoj dokumentaciji i uvjetima koji su za hrvatska brodogradilišta ispregovarana s Bruxellesom – od obveze novog vlasnika odnosno društva da s minimalnih 40 posto sudjeluje u ukupnim troškovima restrukturiranja do preciziranih limita proizvodnih kapaciteta do 2020. godine, broja radnika i ostalog.   
Ključni potez

– Još proučavamo dostavljene draftove kako bismo mogli iznijeti svoje sugestije, kazao je Nenad Končar iz »Jadranskih ulaganja«, ne želeći ulaziti u špekulacije kada bi predstojeći pregovori mogli biti okončani.

    – To ne ovisi o nama. Mi ćemo maksimalno učiniti da to ide čim brže, kratko je dodao Končar.

    Na nacrte privatizacijskih ugovora za »3. maj«, »Kraljevicu«, Brodotrogir i Brodosplit pravno mišljenje dao je prof. dr. Eduard Kunštek , dekan Pravnog fakulteta u Rijeci i član Državnoodvjetničkog vijeća. Kunštek je već bio angažiran po sličnim pitanjima za državu, potvrdio je da i u ovom konkretnom slučaju iz AUDIO-a zatražena njegova pomoć, ali nije želio govoriti o tome na što su se točno u pripremljenim nacrtima ugovora za prodaju ova četiri brodogradilišta odnosile njegove sugestije i ispravke.

    Koliko će ovaj proces usuglašavanja ugovornih odredbi i reguliranja međusobnih prava i obveza trajati te s kakvim konačnim ishodom, nezahvalno je prognozirati. Radi o završnom, ali ključnom potezu u privatizaciji posljednje tako velike industrijske grane u Hrvatskoj. Ova četiri brodogradilišta zajedno upošljavaju gotovo 9 tisuća ljudi što dovoljno govori o kakvoj se velikoj gospodarskoj i političkoj odluci radi, čak i kada bi svi ključni elementi ove najveće privatizacije bili idealno posloženi što, daleko od toga, nisu. Zato su podijeljena mišljenja hoće li ova Vlada privesti kraju ovaj posao ili će ga ostaviti u naslijeđe novim mandatarima u Banskim dvorima.
   
   
    Končar: Rješenje se mora naći

Za razliku od DIV-a, iz »Jadranskih ulaganja« još su prije više mjeseci, kad je Vlada donijela tu odluku, zauzeli stav kako je novi izračun koncesijske naknade od 1 posto godišnjeg prihoda brodogradilišta – neprihvatljiv. Ugovor o koncesiji samo se taksativno navodi u kupoprodajnim ugovorima, pa je sasvim jasno da se i to pitanje mora riješiti prije potpisivanja privatizacijskog ugovora. Nenad Končar izričit je u tome da će se naći rješenje jer, prema njegovim riječima, ovakva koncesijska naknada onemogućava škverovima, a tu je naveo i »Uljanik«, profitabilno poslovanje.

– Nema govora da odustajemo od bilo kojeg brodogradilišta, zaključio je Nenad Končar.


Autor: Orjana Antešić
Objavljeno: 10. listopada 2011. u 10:54

Preuzeto s Novi List Online
Magnum
Administrator
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

 

capable capable