Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: Stare vijesti Prekookeanska plovidba  (Read 3178 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline pp1972

  • Global Moderator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 12106
  • Age: 46
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:Today at 07:50:36 PM
  • COON & FRIENDS
Stare vijesti Prekookeanska plovidba
« on: April 18, 2011, 10:32:02 PM »


"PREKOOKEANSKA" - ŽIVI MRTVAC

                       

Nagradno pitanje: šta je to što živi samo u sjećanju, na berzi i u Centralnom registru Privrednog suda?

Ako ste odgovorili - “Prekookeanska plovidba”, zaslužili ste makar feribot “Sveti Stefan”, svejedno koje numeracije.

Brod BarZa razliku od kotorske "Jugooceanije", u Baru brodolom "Prekookeanske plovidbe" nije stvorio kovitlac u koji je u potpunosti usisan i potopljen nukleus pomorske kompanije. Restruktruiranjem "Prekookeanske" nastala su A.D. "Barska plovidba" i "Marina" koja uspješno posluju. No, šta je sa njihovom majkom-firmom koja je svojevremeno bila toliko moćna da je na kraju kalendarske godine isplaćivala dugovanja barskih firmi, u danima slave radnicima davala trinaestu godišnju platu, posjedovala 18 brodova, gradila jezgro današnje Topolice…

BARSKI ZOMBI: Ime "Prekookeanska plovidba" polako blijedi i prekriva ga zaborav. Izuzev na berzi. Izostavljajući ovom prilikom komentar šta zapravo kupuju ljudi koji se odluče da svoju gotovinu zamijene za ovu "hartiju od vrijednosti", ukazaćemo na nesporne parametre: promet akcija PPB na Montenegro berzi je u martu 2007. ove godine bio 19.211 eura, po minimalnoj cijeni akcije od 1,9, a maksimalnoj od četiri eura. Na NEX berzi posljednjeg radnog dana pred prvomajske praznike, cijena akcije PPB bila je 4,995 eura, a dnevni promet 5.310 eura. Tokom aprila, cijena je išla i do osam eura, a promet u 265 transakcija bio je čak 533.415 eura.

Brod BeraneNećemo sada ulaziti u razloge zašto na veb-sajtu CRPS nema finansijskih izvještaja ovog akcionarskog društva. Zvaničnici firme ne daju se prevariti da "kažu koju" novinarima šta čeka akcionare kompanije, portal You are not allowed to view links. Register or Login odavno je ugašen, a u staru poslovnu zgradu preduzeća u ulici Maršala Tita više niko i ne ulazi. Prema dostupnim podacima, nju više i ne treba dovoditi u vezu sa kompanijom.

NI SIDRA NIJESU SAČUVANA: "Efekat sankcija međunarodne zajednice pogubno se odrazio na barskog brodara tokom posljednje decenije XX vijeka. Flota je više nego prepolovljena, vrlo kvalitetan oficirski i mornarski kadar rasut po inostranim kompanijama, u upravi nagomilan višak radne snage, na čelu kompanije direktorski ringišpil… Ulazak u XXI vijek 'Prekookeanska' dočekuje sa dugovima čiji iznos nikada nije precizno javno saopšten, i flotom od sedam brodova" - zapisala je podgorička dnevna štampa na razmeđi dva milenijuma.

Brod KolasinNa pres-konferenciji 4. avgusta 2000. godine, tadašnji  direktor "Prekookeanske" Radovan Orlandić objasnio je da je restruktruriranjem preduzeća predviđena podjela na "feri" segment, dugu plovidbu, mediteransku plovidbu i terminal-marinu. Kao sljedeća investicija u preduzeću najavljena je nabavka novog feribota, što je ubrzo i urađeno kupovinom broda "Sveti Stefan" u Engleskoj. Prema istim navodima, "svi stari brodovi biće prodati da bi se isplatili dugovi Prekookeanske plovidbe, prvenstveno prema pomorcima", a u dugoj plovidbi kompanije "biće zadržani najmlađi brodovi 'Obod' i 'Berane'".

U međuvremenu, sa flotne liste su nestali i "Obod" i "Berane", "Monte", "Moa", "Rio B", "Rio G"... "Prekookeanska" je zbog dugovanja ostala i bez nekretnina u Beogradu i Baru. Legendarni stari "Svetac", utemeljivač linije Bar-Bari-Bar, prvo je izrezan u Luci Bar, a onda je završio u nikšićkoj željezari. I pored prijedloga novinara, te verbalno iskazane riješenosti menadžmenta kompanije da ga posluša, od "Sveca" nije ostalo ni sidro koje je trebalo da bude postavljeno ispred putničke agencije brodara. 

Brod PivaOdigrao se gotovo identičan scenario zamišljen od strane kapetana Svetozara Dragovića, koji je bio direktor firme svega nekoliko mjeseci početkom 1999, kada je zbog protesta radnika i, kako je sam isticao, nedostatka političke podrške "odozgo", dao ostavku - rasprodana je flota i od dijela tog novca nabavljen feribot. Međutim, nije nabavljen najavljeni mali tanker, nije održana duga plovidba, niti je začeta mediteranska plovidba. Umjesto brodarstva, "Prekookeanska" je od 1999. uspješno razvijala građevinarske djelatnosti, novac je ulagan u finalizaciju zgrade Putničkog terminala na gatu V, i u opremanje marine, dok je za upravnu zgradu najavljivana konverzija u hotel za nautičare, od čega se izgleda odustalo.

PAKAO USRED RAJA: Priča o agoniji "Prekookeanske plovidbe" može biti ispričana iz više uglova, a za ovaj broj "NBN" izbor pada na američku verziju stradanja pomoraca sa broda "Obod" na Havajima, opisanog u članku "Neplaćeni računi zaustavili brod" havajskog dnevnog lista "Star-Bulletin", kojeg je potpisao novinar Pet Gi. 

"Članovi posade proveli su dva mjeseca na palubi zarđalog jugoslovenskog broda u izolovanom dijelu luke Honolulu, tražeći kontakt sa spoljnim svijetom" - piše u uvodu ovog članka "Star-Bulletin" iz Honolulua. Brod koji su doteglili remorkeri četvrtog novembra 2000. godine, nakon havarije motora na otvorenom moru, ne miče iz luke jer opravka i drugi troškovi u visini od pola miliona dolara nijesu plaćeni. Imigracioni zakon SAD dozvoljavao je posadi da siđe na kopno tek po isteku prvih 29 dana nakon prispjeća, pa je slobodno napuštanje broda omogućeno tek u prvoj sedmici decembra 2000.

Brod ibnicaBRODOVLASNIK PRESTAO DA ŠALJE NOVAC: U izjavi za "Star-Bulletin", Luis Mendez, pomorski snabdjevač iz Honolulua kaže da je zajedno sa Pacifičkim sindikatom pomoraca pokušao da bude "dobri Samarićanin", obezbjeđujući ljudima sa "Oboda" telefonske kartice, novine, hranu, i sve ostalo što bi bilo potrebno. Mendez kaže da mu je član posade dao pismo ispred nekolicine kolega, u kome je pisalo: "potrebna nam je tvoja pomoć". Na lošem engleskom jeziku, ovo pismo opisuje posadu "Oboda" kao "nevine uplašene zatvorenike koji žive u stresu".

En Stivens, direktor "Kerr Norton Marine", kazala je da je njena firma bila odgovorna za isplatu posade i svih pratećih brodskih servisa u ime vlasnika, "Barmar-Bar Ship Management Ltd.", međutim, brodovlasnik je početkom decembra prestao da šalje novac, izuzev dvije isplate specifikovane samo za dnevnice posade.

"Brod je prenosio čelične ignote za Vašington, ali, kako je mali dio od 208 tona čelika skliznuo sa palube tokom oluje na moru, građevinska firma je poručila čelik sa drugog mjesta" - kaže Stivens, koja je rekla da njena firma, kao i "Nordic", i dalje isporučuje brodu struju i hranu, te ostale potrepštine, dok se pregovori sa "Barmar-Bar" nastavljaju. Ovom izjavom je priveden kraju tekst u "Star-Bulletinu", koji je docnije prenio da su posadi u pomoć priskočili članovi srpske kolonije na Havajima, navodeći imena Zorana Kovačevića i Mikija Vraneševića.         

Brod TaraUz pomoć interneta, saznajemo da nekoliko bivših brodova barske kompanije još plovi za strane kompanije. "Njegoš" je sada "Bakarat", "Berane" i "Obod" su "Thor Nautilus" i "Thor Nautica", oba broda pod tajlandskom zastavom sa lukom upisa Bangkok, vlasnik - "Thor Nautica Shipping". "Piva” je “Pangani" i plovi pod singapurskom zastavom, "Tekeze" je bivša "Morača", a "Bijelo Polje" je "Utviken".

Radomir Petrić, 2002.

barinfo.co.me
« Last Edit: September 23, 2012, 10:54:28 PM by pp1972 »

Offline pp1972

  • Global Moderator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 12106
  • Age: 46
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:Today at 07:50:36 PM
  • COON & FRIENDS
Re: Stare vijesti Prekookeanska plovidba
« Reply #1 on: September 23, 2012, 10:49:31 PM »


Prebacen post od Oliana

Sken teksta iz "Plave vrpce", 1976.godine,nakon što je ovo priznanje dodijeljeno posadi broda Ribnica.
« Last Edit: September 23, 2012, 10:54:40 PM by pp1972 »

Offline Oliana

  • Napredni član
  • *
  • *
  • Join Date: Sep 2010
  • Posts: 298
  • Location: Bar,Montenegro
  • Gender: Male
  • Last Login:October 12, 2018, 09:11:04 AM
Re: Stare vijesti Prekookeanska plovidba
« Reply #2 on: September 23, 2012, 11:05:07 PM »


Reklama iz časopisa Pomorstvo za Prekookeansku Plovidbu, 1972.
« Last Edit: September 23, 2012, 11:06:54 PM by pp1972 »

Offline Oliana

  • Napredni član
  • *
  • *
  • Join Date: Sep 2010
  • Posts: 298
  • Location: Bar,Montenegro
  • Gender: Male
  • Last Login:October 12, 2018, 09:11:04 AM
Re: Stare vijesti Prekookeanska plovidba
« Reply #3 on: March 31, 2013, 10:28:30 PM »


Drugi Sveti Stefan koji ide u staro gvožđe | 30:03:2013 | 23:43:29You are not allowed to view links. Register or LoginGrčka brokerska kuća “Nilimar Shipping”, specijalizovana za praćenje stanja na tržištu novih, polovnih i brodova za kasiranje, objavila je da je “Barska plovidba” prodala za rezanje u staro željezo jedan od dva svoja broda - trajekt “Sveti Stefan” (ili, kako ga Barani zovu, “Crveni Sveti Stefan”).
 
Brod je, kako se navodi, prodat turskim rezalištima po cijeni od 322 dolara za tonu težine, odnosno za ukupno nešto manje od 1,1 milion dolara (860.000 eura).
 
Predsjednik borda Barska plovidba dr Radovan Orlandić rekao je juče “Vijestima” da feribot “Sveti Stefan” još nije prodat. Orlandić je naveo da je “svetac” preko međunarodnih brokera već mjesecima ponuđen tržištu, te da je njegova prodaja još u procesu pregovora.
 
“Odluka o prodaji ovog broda u kompaniji nije donijeta ad hoc, već na osnovu našeg biznis plana i plana razvoja kompanije. Prije svega, to radimo u cilju smanjivanja troškova u poslovanju, a i zbog tog što brod koji je dosad ispunjavao sve zahtijevane standarde, ne bi mogao da izađe u susret najavljenim međunarodnim pomorskim tehničkim zahtjevima”, kazao je Orlandić.
 
On je dodao da se u doba krize i pada pomorskog tržišta, u eksploataciji posljednje dvije godine pokazalo da je nerentabilno držati dva broda, kada na liniji sa Italijom ima posla samo za jedan feribot.
 
Brod je na flotnoj listi barske kompanije od 17. decembra 2000.
 
“Sveti Stefan” bi tako uskoro mogao poći na svoju posljednju plovidbu do Aliage u Turskoj, gdje će biti izrezan kao i mnogi drugi brodovi nekadašnje “Prekookeanske plovidbe”.
 
Kao , uostalom, i njegov stariji, mnogo poznatiji prethodnik 1999. godine.
 
“Sveti Stefan” je (još uvijek) dug 110 i širok 17 metara, izgrađen je 1977. godine u Bergenu u Norveškoj pod imenom “Cornouailles” za poznatu britansku kompaniju “Brittany Ferries”. U flotu “Barske plovidbe” ovaj trajekt, kapaciteta 400 putnika, stigao je na jesen 2000. godine, kada su ga Barani kupili od britanske kompanije “Condor Ferries”. Od tada do juče, “Sveti Stefan” je redovno održavao liniju Bar - Bari, te povremeno plovio za Ankonu i između albanske luke Brač i italijanskih luka.
 
Barska plovidba je prije dvije godine u Brodogradilištu Bijela odradila obimniji remont “Svetog Stefana”, tokom kojeg je trup broda rekonstruisan u skladu sa najnovijim normama međunarodne SOLAS konvencije. Iako je riječ o četiri godine mlađem brodu, “Sveti Stefan” ipak ide ranije u rezalište od svog “brata”, trajekta “Sveti Stefan II”, izgrađenog 1973. u Njemačkoj.
Zeljko Milovic,
barinfo.me, 30.03.2013.

 

capable capable


Riječki rock band PleteRI