Author [EN] [PL] [ES] [PT] [IT] [DE] [FR] [NL] [TR] [SR] [AR] [RU] Topic: Povijest  (Read 1010 times)

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Offline Magnum

  • Administrator
  • *
  • *
  • Join Date: Apr 2009
  • Posts: 1310
  • Age: 53
  • Location: Rijeka
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:November 15, 2019, 09:12:29 PM
    • Magnum's Place
Povijest
« on: May 05, 2010, 02:56:55 AM »


Povijest   splitske brodogradnje          
Brodogradilište Brodosplit smješteno je u Splitu,   regionalnom središtu istočne Jadranske obale i drugom najvećem gradu u   Hrvatskoj, čija povijest seže još od vremena rimskoga cara Dioklecijana.   Značajniji razvoj brodogradnje na ovim područjima započinje osnivanjem   nekoliko manjih remontnih brodogradilišta i njihovim udruživanjem 1922.   godine.
                                       

Split je početkom 20. stoljeća brojio čak sedam   škverova, kojima se može pribrojiti i po jedno brodogradilište u   obližnjem Vranjicu i Solinu. Nema što se od brodova nije gradilo: od   sitnih popravaka i remonta, gradnje ribarskih koća, You are not allowed to view links. Register or Login, do motornih jahti, jedrilica,   putničkih, ratnih i patrolnih brodova. Bilo je to doba između dvaju   svjetskih ratova, kada je Split od siromašnoga grada s ruba Habsburškog   Carstva sazrijevao u glavnu luku Kraljevine Jugoslavije. Škverova je   bilo u svim dijelovima grada: Matejuška na zapadu, Lučac na jugu, Lora i   Supaval prema sjeveru i istoku; gdje god da je pogled sezao, pružale su   se vizure jarbola s kalafatima.

Povijesni izvori kazuju o   najstarijem brodogradilištu modernog doba, škveru “Košćina”, utemeljenom   1831. godine na Lučcu. Brodogradilište ugledne obitelji Košćina na toj   lokaciji radi do 1875., kada se zbog željezničke pruge kopa prokop kroz   Lučac i Manuš pa seli zapadno od Matejuške, podno Tomića stina, na   mjestu gdje je danas bivši hotel “Ambasador”.

Godine 1893. podno   Katalinića brijega, u gradskoj luci Dinko Ivanko gradi malu baraku   budućeg škvera “Ivanko”. Nakon pet godina malog remonta škver gradi prvi   jedrenjak imena “Slavni Vis”. Parobrodima je “Ivanko” bio nezaobilazni   dio rute kad god je trebalo nešto popraviti. Kasnije se dokapitalizira s   novim dioničarima i mijenja naziv u ''Brodogradilište D. Ivanko i   drugovi''. Prvi svjetski rat smanjio je djelatnost brodogradilišta, a   uložen kapital nije se mogao vraćati. Uz pomoć nekolicine splitskih   privrednika, sedamnaestog ožujka 1918. utemeljeno je novo društvo za   gradnju, popravak, kupnju i prodaju brodova, naziva ''Splitsko   brodogradilište Jug'', u kojem Dinko Ivanko postaje tehnički poslovođa.

Godine   1922. osnovano je Pomorsko industrijsko i tehničko poduzeće “Braća   Matijević”, poslije preimenovano u “Marjan”. Malo remontno   brodogradilište podno tvornice cementa “Betizza” dičilo se dokom   kupljenim u Trstu. Osim vlastite elektrocentrale, škver poduzetne braće   imao je ljevaonicu, elektrotehničku i kovačku radionicu, a radionica za   autogeno varenje bila je tehničko čudo neviđeno u onodobnom Splitu.

Brodogradilište   “Pakmor” inženjera Pavla Kosičeka bilo je prestižno poput današnjih   koji grade jahte. Brzi motorni i sportski čamci visoke elegancije bili   su zaštitni znak škvera na zapadnom dijelu gradske luke. Zanimljivo je   kako je mali “Pakmor” izrađivao i karoserije za “Fordove” kamione.   Osnovano je 1923., a ugašeno 1960 godine.

Zrakoplovni as   Vatroslav Bulimbašić 1930. u Lori osnovao je brodogradilište koje je   gradilo maone, jedrenjake i čamce. Nijemi svjedok jednog vremena je   navoz za izvlačenje brodova koji još postoji u ratnoj luci Lora. U Lori   je škver imao i korčulanski brodograditelj Petar Jeričević koji je 1954.   zatvoren zbog izgradnje vojne luke.

Krajem tridesetih godina   prigodom gradnje dviju podmornica u francuskom brodogradilištu “Siege   Social Ateliers et Chanties de la Loire” iz Nantesa, uspostavljeni su   prvi kontakti oko angažiranja francuskog kapitala u jačanju   brodogradnje. Prvi rezultat tih razgovora ostvario se u ožujku 1931.   godine formiranjem tvrtke ''Jugoslavensko društvo za izradu i opravku   brodova” sa sjedištem u Beogradu.

Novoosnovano društvo kupilo je   krajem ožujka 1931. godine Pomorsko-industrijsko i tehničko poduzeće   ''Marjan'', i to dok, ljevaonicu i mehaničku radionicu, a 18. kolovoza   1931. godine kupljeno je i brodogradilište ''Jug'' i njegove nekretnine   na Glavičinama-uvala Supaval.

Novoosnovana tvrtka izvršila je u   prvoj godini poslovanja popravke na 53 parobroda, 2 jedrenjaka i 3 čamca   s ukupno 35.751 tona. Već početkom 1932. godine društvo je pristupilo   proširenju poslovnih površina i podizanju proizvodnih pogona. Započeta   je gradnja dvaju navoza od 60 i 80 m, te nekoliko radionica. Odlukom   glavne skupštine dioničara ”Jugoslavenskog društvo za izradu i opravku   brodova” izvršena je izmjena naziva tvrtke , tako da od 11. kolovoza   1932. godine novi naslov glasi Brodogradilište ''Split'' A.D.,te je određeno   da se i sjedište društva premjesti iz Beograda u Split. Otvaranje   Brodogradilišta ''Split'' izvršeno je 8. listopada 1932. godine svečanim   spuštanjem popravljenog jedrenjaka ''Kozjak''. Godine 1933. izgradjena   je i You are not allowed to view links. Register or Loginbarkasa dužine   11m s ugradjenim diesel motorom, a naručena je od Kraljevske mornarice.   Svečano porinuće i primopredaja obavljeni su 7. lipnja 1933. godine.

Pod   Francuzima je uvedena viša tehnologija, razvila se suvremena   brodogradnja, te gradnja brodova od čelika. Investirali su velik novac,   izgradili su i You are not allowed to view links. Register or Login, a profit se počeo javljati   1938. Gradili su brodove za You are not allowed to view links. Register or Login, jedan remorker, potom razarače You are not allowed to view links. Register or Logini “Zagreb” za mornaricu Kraljevine   Jugoslavije i dva velika putnička broda You are not allowed to view links. Register or LoginSplit je u to vrijeme bio You are not allowed to view links. Register or LoginJugoslavije.

Pred   početak II svjetskog rata, točnije 30. srpnja 1936. započelo je u   splitskom Brodogradilištu novo razdoblje koje je označilo početak   suvremene brodogradnje u Splitu. Te je godine porinut u more You are not allowed to view links. Register or Loginna vlastiti parni pogon-remorker   You are not allowed to view links. Register or Login Time je započeta gradnja željeznih   brodova po suvremenoj tehnologiji, čime je učinjen prijelaz sa zanatske   na industrijsku brodogradnju. Na tim temeljima, poslije II svjetskog   rata podignuta je moderna i u svijetu poznata Brodograđevna industrija   ''Split'' - Brodosplit.

U posljednjih sedamdesetak godina   brodogradilište je isporučilo više od 350 brodova s ukupnom nosivošću od   preko 10 milijuna tona. 80% proizvodnje Brodosplita odnosi se na   inozemne naručitelje. Mnogi od ovih brodova dobili su priznanja od   uglednih međunarodnih institucija. Samo u posljednjih dvadesetak godina,   deset je brodova sa splitskih navoza na listama najboljih projekata u   svojim kategorijama. Autoritet kojim Brodosplit danas nastupa u   međunarodnim brodograđevnim krugovima i povjerenje koje brojni klijenti   poklanjaju njegovim stručnjacima rezultat su dugogodišnjeg uspješnog   rada i visoke kakvoće širokog proizvodnog asortimana.

Dugogodišnje   iskustvo i stručnost naših brodograditelja u gradnji sofisticiranih   brodova različitih namjena - od putničkih, trgovačkih, kontejnerskih, od   brodova za prijevoz nafte, tekućih i rasutih tereta, ledenica, jaružala   do drugih specijalnh tipova i vojnih brodova - čine Brodosplit   uspješnim i svjetski priznatim brodogradilištem.
Magnum
Administrator
You are not allowed to view links. Register or Login
You are not allowed to view links. Register or Login

Offline bishevo

  • Extra član
  • *
  • Join Date: Apr 2012
  • Posts: 636
  • Age: 41
  • Location: Mezoporat
  • Country: hr
  • Gender: Male
  • Last Login:November 11, 2019, 07:08:22 PM
Re: Povijest
« Reply #1 on: September 21, 2019, 12:25:42 PM »


izvor: Slobodna Dalmacija, siječanj 1961.

 

capable capable


Luminis Digital Photography



Alfa Auto - servis